William Shakespeare-Sen noci svatojánské

29. srpna 2009 v 9:58 | Hope |  Četba
Tak alespoň nějakej rozumnej článek přidám... Snad...
Dočetla jsem dalšího Shakespeara. Víte... Mám ho ráda. Jak psal... Geniálně... Vím, že teď už to asi moc nechápete... no upřímně? Kdo čte Shakespeara? Vždyť si to stačí stáhnou... Jako referát, tak kdo by se s tim četl... Ale originál je nejlepší... A HLAVNĚ u Shakespeara.
Hamlet se mi sicee líbil víc, ale Sen noci svatojánské (i když tady to překládali jako Sen svatojánské noci...) má taky něco do sebe. Hlavně se mi líbilo zapojení Thesea, jako "skutečné" historické postavy... A Hipolity...:D a taky se mi líbil charakter Klubka... Pod perexem nečtěte zápisky...:D
A otázky pro vás... Referát nebo originál? A četli ste někdy nějakýho Shakespeara?

a) postavový
1. Jak se v průběhu knihy měnily jednotlivé postavy? Proč?
-No... Různě... Třeba Titanie prvně nechtěla Oberonovi dát mladého chlapce, ale pak svolila. Ale hlavně se měnily mladí Atéňané... Jako Hermie, která byla zamilovaná do Lysandera a pak, když se Lysander "zamiloval" do Heleny, tak nevěděla, co dělat, komu věřit. Lysander se měnil jen díky účinku šťávy, kterou mu Puk potřel víčka. Demetrius taky. A Helena? Ta to měla asi nejtěžší. Milovala Demetria, ale on í odmítal a když se do ní potom spolu s Lysanderem "zamiloval" myslela si, že si z ní utahují.
2. Jak se vývoj jiných postav odrazil na změnách jiných postav?
-"Vývoj" Demetria a Lysandera se odrazil na Heleně. Negativně.
3. Co bych udělala jinak, kdybych byla v kůži některé z postav?
-Jako Titánie bych rozhodně nedávala Oberonovi toho chlapce. Jako Helena bych tolik nepronásledovala člověka, který mi ubližuje. I kdybych ho milovala sebevíc.
4. Zachovala bych se stejně, jako hlavní hrdina při řešení některého problému?
-Kdybych měla tu moc, jako Oberon, pak ano.
5. Mohu se s touto postavou ztotožnit? Připomíná mi některá z postav lidi, které znám? Čím?
-S Oberonem? Ne. Nepřipomíná. Neznám moc lidí, kteří by milovali tak upřímně, jako Lysander, Hermie a Helena. Ale myslím, že Demetriů je spousta.
6. Co jsem se naučila z toho, jak postavy v této knize jednají a jak myslí?
-Obávám se, že nic.
7. Chovaly se postavy věrohodně? Proč ano, proč ne?
-Na Shakespearovu dobu asi ano. Když přehlédnu elfy a tak. Ale jako už jsem říkala. neznám nikoho, kdo by miloval tak upřímně, jako oni.
8. Chtěla bych si přečíst další knihu se stejnými hrdiny? Proč ano, proč ne?
-Ano. Líbila se mi. Zaujaly ě některé charaktery, jako třeby Klubko a Puk.
9. Kterou postavu mám nejradši? Jaký je to člověk a proč právě on se mi tak líbí, proč ho mám ráda, proč je mi sympatický?
-Nejraadši mám asi Puka. No, člověk to není žádný. Asi proto, že kdyby to on nezamotal, nebylo by to takové, jaké to bylo.

b) prostřeďový
1. V jakém prostředí se kniha odehrává? Jak se podařilo autorovi popsat srozumitelně prostředí?
-V Athénácha a v lese kolem nich. Moc se tím popisem nazabíval. Koneckonců, je to "jen" hra
2. Které detaily jsou charakteristické pro prostředí? Jaké předměty, smyslové vjemy (pachy, vůně, zvuky, barvy,...), živly (voda, vítr, oheň,...)?
-Nevšimla jsem si. Leda tak u elfů květiny a tak...
3. Jaký význam mělo prostředí pro příběh? Bylo něčím zvláštní? Čím?
-No... Význam mělo jen v tom smyslu, že v Athénách vládl a vdával se Théseus. Jinak se to asi mohlo odehrávat v kterémkoliv jiném městě s hájem.
4. V jaké scéně nebo části knihy sehrává prostředí velmi důležitou úlohu?
-Když jsou mladí athéňané v lese. Jak se tam ztrácejí a motají...
5. Byl už jsem někdy na podobném místě? Odehrálo se něco v mém životě v podobném prostředí? Vyvolalo prostředí v knize nějakou mou vzpomínku?
-No... V lese už jsem nejspíš párkrát byla. V Athénách ne.

c) jazykový a problémový
1. Jaká zvláštní nebo nezvyklá slova autor používá? Proč je použil?
-Je známo, že Shakespeare si rád vymýšlel svá vlastní slova, která dnes považujeme za běžná. Občas se tam objevilo nějaké slovo, které neznám. a také je to celé vyprávěno starou češtinou.
2. Mluví nějaká postava jinak než ostatní? Čím se jazykově odlišuje? Proč tak mluví?
-Herci mluví víc "obyčejnějc", protože jsou to prostí lidé.
3. Opakuje autor některé obrazy, některé nezapomenutelné obraty apod.? Používá napínavé věty, vtipné výroky? Mohu uvést nějaký příklad? Jak výběr slov a ostatních jazykových prostředků ovlivňuje působivost příběhu?
-nevšimla jsem si, že by něco opakoval. Ale hodně mě tam zaujalo, jak Titanie "věnčila drsné oslí pejzy květinami."

1. Jaký hlavní problém nebo konflikt kniha nastoluje? Jak se v průběhu děje řeší?
-Problémy zamilovaných lidí. Když nechtějí svolit radiče, když je láska jednostranná,...
2. Co nebo kdo komplikuje problém? Co nebo kdo ho pomáhá vyřešit?
-Problém "trochu" zkomplikoval Puk. Vyřešit to pomáhal on, spolu s Oberonem.
3. Jaké další zajímavé problémy nebo konflikty autor vymyslel?
-Třeby to, jak se Oberon hádá s Titánií, jak Puk začaruje Klubka.
4. Byla jsem už někdy v podobné situaci? Řešila jsem pobobný/é problém/y nebo konflikty?
-Ne
5. Zajímalo mě, jak to dopadne? Proč? Co udělal autor pro to, aby mě to zaujalo?
-Nezajímalo. asi proto, že jsem věděla, jak to dopadne.
6. Jak docílil autor toho, že jsem během četby neztratila zájem o knihu?
-Zajímavé prostředí a posatvy. Zajímavá zápletka...

d) zkušenostní
1. Co řekl autor touto knihou o životě? Co chtěl sdělit čtenářům?
-Že se může stát všechno? Hlavně v noci, kdy se probouzí elfové?
2. Co z toho má smysl právě pro mě?
-Nic. Vždyť to byl jenom sen...
3. Bylo to to, co jsem od knihy očekávala? Proč ano, proč ne?
-Ano. Četla sem stručné děje Snu n. s. a očekávala jsem to.
4. Jaké nové názory mám teď, když jsem knihu přečetla? Co nového nyní vím?
-Že Shakespeare nepsal dobře jen tragédie, ale i komedie.
5. Dají se v knize najít i názory samotného autora? Mohu uvést příklad? Souhlasila jsem s jeho názory?
-Nenašla jsem
6. Kdybych psala tuto knihu já, co bych chtěla zděllit čtenářům?
-Nevím. Opět si nedokážu představit, že bych něco takového napsala.
7. V jakém smyslu je ze mě po přečtení této knihy lepší čtenář?
Myslím že jsem na tom pořád stejně...
8. V čem spočívá největší účinek knihy?
-V tom, že je to od SHAKESPEARA...
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 P€ŤULK& P€ŤULK& | Web | 29. srpna 2009 v 13:46 | Reagovat

Možná si ji někdy přečtu - až bude chvilička času :-)

2 P€ŤULK& P€ŤULK& | Web | 29. srpna 2009 v 18:02 | Reagovat

Pracuješ tam snad?

3 Peťka;) Peťka;) | Web | 29. srpna 2009 v 19:11 | Reagovat

je to zajímavě zpracovaný rozbor. ;) pěknej článek. o snu noci svatojánské jsem toho dost slyšela (už jenom proto, že učitelka je zapálená do tohodle autora), takže si jí možná někdy přečtu ;)

4 Werča Werča | Web | 29. srpna 2009 v 19:38 | Reagovat

Tak vždycky jsou lepší originály než referáty:)

5 Anett"ka" Anett"ka" | Web | 29. srpna 2009 v 23:08 | Reagovat

byla jsem v dankovicích... rok předtím v hluboký rok předtím taky v hluboký a ještě rok zpátky v bedřichově... ty tábory jsou prostě luxusní... :)

6 Milda Milda | Web | 30. srpna 2009 v 9:35 | Reagovat

Zdravím :), prosímtě dala bys  mi tvý icq? :)

7 Katashi Katashi | Web | 30. srpna 2009 v 16:41 | Reagovat

hm...taky bych se mohl zase vrhnout na četbu :D Měl jsem slíbenou A.Kareninu, ale učitelka na to pak zapoměla, takže si to najdu jako E-book.Začnu číst ruskou literaturu, ať mám čím v devítce zacpat čtenářský deník :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama