Václav Kaplický-Kladivo na čarodějnice

17. srpna 2009 v 14:27 | Hope |  Četba
Tak jsem to konečně dočetla... Trvalo to trošku déle, než jsem čekala... Ale co, hlavně, že to mám za sebou. Teď ještě napsat zápisky...
Ale na druhou stranu to byla knížka docela dost povedená. Zakládá se na historických událostech a to konkrétně na procesech s čarodějnicemi (mimochodem, viděli, nebo četli jste Šifru mistra Leonarda?...) na Moravě (Velké Losiny a Šumperk), kde byla upálena spousta nevinných lidí, kteří se při těžkém mučení doznali k věcem, které nemohli udělat.
Lidé to v těch dobách (2. polovina 17. století) museli mít hrozně těžké...

No... Pod perexem následují ty nudné zápisky... Tak to nečtěte...:D
Mimochodem, četli jste tuhle knížku? A docela mě láká přečíst si i Malleus maleficarum... Taky by to mohlo bejt... Řekněme... Poučný?...

a) postavový
1. Jak se v průběhu knihy měnily jednotlivé postavy? Proč?
- Kniha pojednává o tom, jak si jeden jediný člověk pohrává s psychikou lidí a využívá jí ve svůj prospěch... Takže postavy se měnily... Lidé byli zpočátku svobodní a veselí... Ale nakonce už téměř nikdo nevěřil, že by se to mohlo zlepšit
2. Jak se vývoj jiných postav odrazil na změnách jiných postav?
- Psychika davu a tak...
3. Co bych udělala jinak, kdybych byla v kůži některé z postav?
- Netuším. Bojím se ale, že bych nebyla tak statečná, jako některé z nich. Například Zuzana Voglicková vydržela hodně mučení, jak psychického, tak fyzického. Ale kdybych byla v kůži Bobliga... asi by mě moje svědomí dohnalo k sebevraždě...
4. Zachovala bych se stejně, jako hlavní hrdina při řešení některého problému?
- Jako děkan Lautner? Asi bych také jezdila za olomouckým biskupem a prosila za sebe a za jiné.
5. Mohu se s touto postavou ztotožnit? Připomíná mi některá z postav lidi, které znám? Čím?
- Ne, nemohu. Ani mi nikoho z mého blízkého okolí nepřipomíná. On je takový moc kladný... Na nikom není ochoten hledat to špatné...
6. Co jsem se naučila z toho, jak postavy v této knize jednají a jak myslí?
- Že čarodějnice neexistují? Že je to výmysl. Že peníze hýbaly, hýbou a budou hýbat světem...
7. Chovaly se postavy věrohodně? Proč ano, proč ne?
- Boblig určitě. I obyčejní měšťané. Vlastně celá kniha mi přišla hodně věrohodná, že by se v minulosti klidně stát mohlo (a koneckonců i stalo, vždyť se to zakládá na pravdě)
8. Chtěla bych si přečíst další knihu se stejnými hrdiny? Proč ano, proč ne?
- Spíše ne. Postavy a jejich charaktery už jsou poněkud staré...
9. Kterou postavu mám nejradši? Jaký je to člověk a proč právě on se mi tak líbí, proč ho mám ráda, proč je mi sympatický?
- Nejsympatičtější mi byla asi Zuzana Voglická. Byla hodně statečná a věrně sloužila děkanovi i přesto, že věděla, kolik strastí jí to přináší...

b) prostřeďový
1. V jakém prostředí se kniha odehrává? Jak se podařilo autorovi popsat srozumitelně prostředí?
- Příběh se odehrává na severozápadní Moravě. Hlavně kolem měst Šumperk a Velké Losiny v druhé polovině sedmnáctého století. A podařilo se popsat velice věrohodně.
2. Které detaily jsou charakteristické pro prostředí? Jaké předměty, smyslové vjemy (pachy, vůně, zvuky, barvy,...), živly (voda, vítr, oheň,...)?
- Normální česká krajina s lesy a loukami. Vesnicemi a poli zemědělců. A tmavé mučírny a kamenná vězení
3. Jaký význam mělo prostředí pro příběh? Bylo něčím zvláštní? Čím?
- Význam mělo velký. Autor často popisuje a důležité je to, že se tady opravdu procesy s čarodějnicemi odehrávaly. Pod čarou jsou někdy připojena současná jména měst, či vesnic
4. V jaké scéně nebo části knihy sehrává prostředí velmi důležitou úlohu?
- V žádné a v celé. Autor si toto protředí nevybral náhodou, ale na druhou stranu si mohl vybrat i jiné. Vždyť procesy s čarodějnicemi se odehrávali na mnoha místech
5. Byl už jsem někdy na podobném místě? Odehrálo se něco v mém životě v podobném prostředí? Vyvolalo prostředí v knize nějakou mou vzpomínku?
- Myslím, že jsem s rodinou byla na zámku Velké Losiny, ale nejsem si jistá

c) jazykový a problémový
1. Jaká zvláštní nebo nezvyklá slova autor používá? Proč je použil?
- Je použitá stará čeština, pro věrohodnost a taky latina, když hovoří duchovní
2. Mluví nějaká postava jinak než ostatní? Čím se jazykově odlišuje? Proč tak mluví?
- Ani ne. Jen duchovní používají latinské výrazy... protože jsou to duchovní...
3. Opakuje autor některé obrazy, některé nezapomenutelné obraty apod.? Používá napínavé věty, vtipné výroky? Mohu uvést nějaký příklad? Jak výběr slov a ostatních jazykových prostředků ovlivňuje působivost příběhu?
- Nevšimla jsem si... A viz 1. a 2.

1. Jaký hlavní problém nebo konflikt kniha nastoluje? Jak se v průběhu děje řeší?
- Konflik toho, co lidé dělají, když mají strach, co lidé dělají pro peníze...
2. Co nebo kdo komplikuje problém? Co nebo kdo ho pomáhá vyřešit?
- Problém nastolil hlavně inkvizitor Boblig. Komplikuje ho myšlení lidí... Snaží se ho řešit někteří odvážnější měšťané... Ale marně.
3. Jaké další zajímavé problémy nebo konflikty autor vymyslel?
- Třeba kolik člověk vydrží mučení, než se radši přizná k tomu, co neudělal
4. Byla jsem už někdy v podobné situaci? Řešila jsem pobobný/é problém/y nebo konflikty?
- Ne. ale přemýšlela jsem o tom
5. Zajímalo mě, jak to dopadne? Proč? Co udělal autor pro to, aby mě to zaujalo?
- Ano. Zajímalo mě, co všechno si Boblig dovolí. Napínavý děj, zakládající se na pravdě
6. Jak docílil autor toho, že jsem během četby neztratila zájem o knihu?
- Že psal podle pravdy

d) zkušenostní
1. Co řekl autor touto knihou o životě? Co chtěl sdělit čtenářům?
- Že lidé jsou jen lidé...
2. Co z toho má smysl právě pro mě?
- Ano. Zase jsem získala jiný pohled na čarodějnické procesy a život tehdejších lidí
3. Bylo to to, co jsem od knihy očekávala? Proč ano, proč ne?
- Ano. Ale čekala jsem trošku surovější popisy...
4. Jaké nové názory mám teď, když jsem knihu přečetla? Co nového nyní vím?
- Viz 2.
5. Dají se v knize najít i názory samotného autora? Mohu uvést příklad? Souhlasila jsem s jeho názory?
- Autorův názor je to, že všechny procesy s čarodějnicemi byly vykonstruované. S tím souhlasím
6. Kdybych psala tuto knihu já, co bych chtěla zděllit čtenářům?
- Asi to, co on, ale opět si nedokážu představit, že bych nějakou takovou knihu napsala
7. V jakém smyslu je ze mě po přečtení této knihy lepší čtenář?
- Dřív jsem neměla tolik ráda příběhy, zakládající se na pravdě
8. V čem spočívá největší účinek knihy?
- No v tom, že se toto na našem území skutečně odehrávalo. A nejen na našem území. A přitom tomu málokdo věřil
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Peťka;) Peťka;) | Web | 17. srpna 2009 v 16:58 | Reagovat

je to hanba, ale ještě jsem to nečetla ani neviděla... musím to někdy v brzký budoucnosti napravit ;)

2 niki a marki niki a marki | Web | 17. srpna 2009 v 18:59 | Reagovat

čau supr blok :-)  :-D  :D

3 Hok Wolker Hok Wolker | Web | 18. srpna 2009 v 8:51 | Reagovat

hm my to měli ve škole, jako povinnost si aspoň kousek přečíst a pak znát něco o sutorovi... takže tak kousíček vím :D

4 Pawja aneb AfroGirl Pawja aneb AfroGirl | Web | 18. srpna 2009 v 13:49 | Reagovat

Upřímně, to pod perexem jsem vážně neřetla :D. No a zatím ani tu knihu, ale máme to jako povinnou četbu, takže se na to jednou vrhnout musím :(

5 Minnie Minnie | Web | 18. srpna 2009 v 19:39 | Reagovat

To jsem nečetla a doufám, že ani číst nebudu muset :D

6 Werča Werča | Web | 18. srpna 2009 v 19:44 | Reagovat

Knihu jsem nečetla, ale film viděla asi dvakrát a zaujal mě...dost.. ;)

7 Anett"ka" Anett"ka" | Web | 18. srpna 2009 v 22:56 | Reagovat

já jsem to nečetla... ale strašně bych chtěla... ještě se k tomu prokousat přes tu povinnou četbu... :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama