Ernest Hemingway-Stařec a moře

27. července 2009 v 17:18 | Hope |  Četba
Nikdy bych nečekala, že se mi zrovna tahle knížka bude líbit. Přitom, jaký jsem na ní slyšela ohlasy od spolužáků... Jako třeba: "Nic se tam neděje...", "Prostě jen chytí rybu a plave domu!" a "Je to úplná kravina.", atd... Já nevím, třeba jsem divná, ale mě se to líbilo moc. Boj člověka s mořem... A krásnej vztah mezi starcm a chlapcem... To, jak si stařec na moři povídá sám se sebou...
Novelu jsem četla v týhletý knížce, kde je ještě román Fiesta. Ten ale asi číst nebudu. I když se mi moc líbí, jak Hemingway píše, radši si to nechám na potom, až přečtu povinnou četbu...


Teď si sem napíšu zápisky, který musíme vyplnit do školy. Je to nuda, takže to radši nečtěte... Ale Starce a moře klidně jo... To můžu jen doporučit...

a) postavový
1. Jak se v průběhu knihy měnily jednotlivé postavy? Proč?
- Je to v podstatě jen o jedné postavě -Starci- a ten se měnil jen tím způsobem, že prvně chtěl tu velkou rybu ulovit, ale pak mu to bylo líto a litoval toho, že jí ulovil.
2. Jak se vývoj jiných postav odrazil na změnách jiných postav?
- Chlapec, který se o starce staral i předtím, než odjel na moře se o něj staral i dál, ale když se stařec vrátil z moře, tak mu chlapec slíbil, že už s ním bude vždycky jezdit rybařit a nenechá ho samotného, protože ho stařec na moři velmi postrádal.
3. Co bych udělala jinak, kdybych byla v kůži některé z postav?
- Asi nic. Ale určitě bych nebyla tak odvážná, jako stařec.
4. Zachovala bych se stejně, jako hlavní hrdina při řešení některého problému?
- Těžko říct. Santiago se dostával do těžkých situací ve kterých mu pomáhaly instinkty a zkušenosti. A to máme rozdílné, takže vážně nevím.
5. Mohu se s touto postavou ztotožnit? Připomíná mi některá z postav lidi, které znám? Čím?
- Já ne, ale stařec mi trošku připomíná mého dědu. Ten by se taky nevzdal.
6. Co jsem se naučila z toho, jak postavy v této knize jednají a jak myslí?
- To nevím. Stařec byl hodně obyčejný a jednoduchý člověk. Často k sobě mluvíval nahlas a sám sebe napomínal. Chlapec byl zajímavá postava. Měl velké srdce, ale nemyslím si, že bych se od některého z nich něco naučila.
7. Chovaly se postavy věrohodně? Proč ano, proč ne?
- Určitě ano. Dokáži si představit, že by se někdo někdy zachoval stejně, jako ony.
8. Chtěla bych si přečíst další knihu se stejnými hrdiny? Proč ano, proč ne?
- Asi ano, protože se mi líbí, jak to Hemingway podal, ale nedokážu si představit, co by se v té knize dál dělo.
9. Kterou postavu mám nejradši? Jaký je to člověk a proč právě on se mi tak líbí, proč ho mám ráda, proč je mi sympatický?
- Myslím, že nejraději mám Manolina, tedy chlapce. A to proto, jak moc má rád starce, jak na něj myslí a co všechno pro něj dělá.

b) prostřeďový
1. V jakém prostředí se kniha odehrává? Jak se podařilo autorovi popsat srozumitelně prostředí?
- Kniha se odehrává na moři a v rybářské vesnici. Prostředí se podařilo popsat velice věrohodně.
2. Které detaily jsou charakteristické pro prostředí? Jaké předměty, smyslové vjemy (pachy, vůně, zvuky, barvy,...), živly (voda, vítr, oheň,...)?
- Charakteristická je voda a moře. Často popisuje, jak z vody vyskočí létavé ryby, jak starce baví, je pozorovat...
3. Jaký význam mělo prostředí pro příběh? Bylo něčím zvláštní? Čím?
- Poměrně důležitý, protože stařec bez moře by byl, jako ruka bez prstů. Nečetla jsem moc knížek, které by se odehrávaly jen na moři, (nebo z velké části), takže tím to bylo určitě zvláštní.
4. V jaké scéně nebo části knihy sehrává prostředí velmi důležitou úlohu?
- Viz 3.-všude
5. Byl už jsem někdy na podobném místě? Odehrálo se něco v mém životě v podobném prostředí? Vyvolalo prostředí v knize nějakou mou vzpomínku?
- Ne, ne, ano. Když můj taťka hrál na počítači hru Rybář a nemohl nic ulovit.

c) jazykový a problémový
1. Jaká zvláštní nebo nezvyklá slova autor používá? Proč je použil?
- Občas použil španělské slovíčko, španělský výraz pro nějaký druh ryby. Použil to, aby ta novela byla věrohodnější.
2. Mluví nějaká postava jinak než ostatní? Čím se jazykově odlišuje? Proč tak mluví?
- Ne, nikdo nemluví jinak. Všichni jsou jazykově na stejné úrovni.
3. Opakuje autor některé obrazy, některé nezapomenutelné obraty apod.? Používá napínavé věty, vtipné výroky? Mohu uvést nějaký příklad? Jak výběr slov a ostatních jazykových prostředků ovlivňuje působivost příběhu?
- Nevím, nevšimla jsem si. Možná ty lítavý ryby, ale jinak nevím. Viz 1.

1. Jaký hlavní problém nebo konflikt kniha nastoluje? Jak se v průběhu děje řeší?
- Konflikt člověka s přírodou a jeho marný boj s ní. Neřeší...
2. Co nebo kdo komplikuje problém? Co nebo kdo ho pomáhá vyřešit?
- Viz 1.
3. Jaké další zajímavé problémy nebo konflikty autor vymyslel?
-Třeba problém toho, když je člověk na všechno sám... Uprostřed moře
4. Byla jsem už někdy v podobné situaci? Řešila jsem pobobný/é problém/y nebo konflikty?
- Asi ne.
5. Zajímalo mě, jak to dopadne? Proč? Co udělal autor pro to, aby mě to zaujalo?
-Ano, zajímalo. Když stařec několik dní bojoval s rybou, zajímalo mě, jestli se mu jí podaří vytáhnout. Pak mě zajímalo, jestli to vůbec přežije...
6. Jak docílil autor toho, že jsem během četby neztratila zájem o knihu?
- Byla to krátká knížka a asi taky tím, že to bylo zajímavý a napínavý. Pořád se tam něco dělo...

d) zkušenostní
1. Co řekl autor touto knihou o životě? Co chtěl sdělit čtenářům?
- Že je život složitý, ale že stojí za to se s ním prát.
2. Co z toho má smysl právě pro mě?
- Že i obyčejní lidé, jako Santiago, mohou dokázat velké věci.
3. Bylo to to, co jsem od knihy očekávala? Proč ano, proč ne?
- Ne. Od knihy jsem očekávala mnohem míň, kvůli tomu, co jsem o ní předtím slyšela.
4. Jaké nové názory mám teď, když jsem knihu přečetla? Co nového nyní vím?
- Netuším... Novým názorem je to, že Hemingway je dobrý spisovatel. To bych bez této knížky nevěděla.
5. Dají se v knize najít i názory samotného autora? Mohu uvést příklad? Souhlasila jsem s jeho názory?
- Asi dají, ale já si jich nevšimla nebo si už nevzpomínám.
6. Kdybych psala tuto knihu já, co bych chtěla zděllit čtenářům?
- Nevím. Nedokážu si představit, že bych takovou knihu napsala
7. V jakém smyslu je ze mě po přečtení této knihy lepší čtenář?
- Asi v žádném. Možná leda v tom, že si teď budu víc všímat detailů při čtení.
8. V čem spočívá největší účinek knihy?
- V tom, že pojednává o osudu jednoho jediného, nedůležitého človíčka. A přes to ten osud není obyčejný.
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 ludka ludka | E-mail | 12. prosince 2010 v 16:03 | Reagovat

ja potrebujem poblem a konflikt ktory sa tam stal kapiš :-P  :-P  ;-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-(  :-(  :-(  ;-)  ;-)  8-)  :-D  8-O  8-)  8-)  :-?  :-x  :-P  :-P  :-|  ???  :-!  ???  :D  [:tired:]  O_O  O_O  O_O  :-D  :-(  :-)  :-)  :-)  :-)

2 Hope Hope | Web | 12. prosince 2010 v 19:08 | Reagovat

[1]: Jak je tam psáno... konflikt člověka s přírodou, stařec uloví rybu a i když s ní tak dlouho bojuje a tak dlouho se jí snaží přivést do vesnice, tak i přesto mu z ní zbude jen kostra... Nevím, co víc chceš... Nebo co tím myslíš...
Navíc tohle je můj subjektivní názor, co Hemingway plánoval, myslel, napsal,... jako hlavní problém je věc jiná...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama